Richard Thaler wint Nobelprijs voor gedragsinzichten

Thaler wint Nobelprijs voor gedragsinzichten
Richard Thaler, bij velen bekend van zijn boek ‘Nudge: Improving decisions about health, wealth, and Happiness’, won deze week de Nobelprijs voor de Economie. Het Nobelprijscomité prees Thaler’s verrijking van de economie met gedragsinzichten, waardoor een nieuwe discipline ontstond: de gedragseconomie. Het combineren van de economie met de psychologie van gedrag leidt definitief tot het vervangen van het idee van de mens als rationele Homo Economicus door de mens als… Homo Sapiens. En Homo Sapiens wordt beïnvloed door emoties, het gedrag van anderen, wereldbeelden en allerlei andere zaken die leiden tot allesbehalve van rationele beslissingen.

Meer weten? Bekijk hier een interview met Richard Thaler.

Of download hier het speciaal voor deze gelegenheid samengestelde dossier ‘Nudging’.

Zeker als je duurzaamheid wilt bevorderen, is het van groot belang om menselijk gedrag goed te begrijpen en inzicht krijgen in wat ons gedrag werkelijk drijft, de mogelijkheden er van én de beperkingen. De psychologie van duurzaamheid is misschien wel dé sleutel tot duurzame verandering.